Відділ навчання орієнтуванню в просторі та мобільності
Просторове орієнтування та мобільність людей з порушеннями зору є основою їх реабілітації, соціалізації та самореалізації у суспільстві.
Основна мета фахівців: навчати людей з порушеннями зору основним прийомам та технікам орієнтування та безпечного пересування у просторі.
Основні завдання:
- мотивація до необхідності оволодівати навичками самостійного просторового орієнтування та мобільності;
- стимулювати процеси компенсації втрачених зорових функцій, формуючи навички активного усвідомленого використання збережених аналізаторів;
- навчити використовувати збережені аналізатори під час орієнтування та переміщення у просторі;
- формувати просторові уявлення та просторове мислення;
- формувати топографічні уявлення при користуванні рельєфними схемами, картами та мнемосхемами;
- навчити користуватися техніками фізичного супроводу для орієнтування та пересування у просторі;
- навчити технікам та способам використання білої тростини;
- формувати навички самостійного орієнтування та переміщення у закритому та відкритому просторі;
- навчити використовувати технічні, цифрові та інші допоміжні засоби в процесі орієнтування та пересування в просторі;
- навчити самостійно користування міським та міжміським пасажирським транспортом;
- формувати навички мобільності у просторі шляхом використання прийомів налагодження комунікації;
- підвищити рівень індивідуальної мобільності.
Психологічна реабілітація
Психічне здоров’я людини – запорука її якісного життя.
Основна мета фахівців: забезпечення психологічного благополуччя дітей, дорослих, які мають порушення зору та їх родин.
Основні завдання:
- надання консультацій та психологічної підтримки незрячим та слабозорим старшокласникам, студентам, дорослим і ветеранам війни, а також їх рідним та близьким;
- проведення психодіагностики та психокорекції;
- проведення розвиваючих, психокорекційних та розвантажувальних психологічних індивідуальних та групових занять;
- формування позитивної мотивації щодо соціальних настанов на життя, професію, працю;
- навчання методам та прийомам саморегуляції, самовиховання, самонавчання.
Відділ освітніх технологій
У процесі реабілітації незрячих важливу роль відіграє рельєфно-крапкова писемність. Подібно до письма людей зі збереженим зором, система Брайля виконує інформативну та комунікативну функції. Декому з незрячих вміння читати і писати допоможе продовжити освіту і самоосвіту. В інших випадках оволодіння системою Брайля необхідне для збереження професійної придатності та для проходження інших курсів реабілітації, зокрема з формування життєвих навичок, просторового орієнтування та мобільності; користування електронними приладами та цифровими технологіями.
Основна мета фахівців: надати дієві інструменти з компенсації порушень зорової системи та покращення якості життя.
Основні завдання:
- ознайомити із системою Брайля;
- сформувати необхідність використання навичок читання та письма системою Брайля у сучасному житті;
- сформувати (вдосконалити) дотикове сприймання, підготувати руки до читання та письма шрифтом Брайля;
- навчити писати шрифтом Брайля у приладі, на механічній/електронній брайлівській машинці, тактильному дисплеї;
- сформувати навички читання шрифтом Брайля;
- сформувати вміння користуватися тактильними картами, навігаційними схемами, мнемосхемами, тактильними інформаторами тощо.
Відділ взаємодії та супроводу (для родин: юридична, психологічна, освітня та соціальна)
Відділ надає послуги, які спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, сім’ям/особам, які належать до вразливих груп населення, перебувають в складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги
Основні завдання:
- проведення соціально-профілактичної роботи, спрямованої на запобігання потраплянню в складні життєві обставини сімей/осіб;
- здійснення юридичного, психологічного, освітнього та соціального супроводу сімей/осіб;
- соціально-психологічний супровід родин, які виховують дітей з особливими освітніми потребами;
- залучення родин до активного суспільного життя, заходів Трініті Хаб.
Відділ рекреації та профорієнтації
Відновлення чи відтворення фізичних і духовних сил, витрачених людиною в процесі життєдіяльності можливий за рахунок різноманітних видів діяльності, які пропонуються відвідувач у нашому реабілітаційному центрі у вільний час.
Діяльність наших фахівців спрямовані на відновлення сил і задоволення широкого кола особистих і соціальних потреб та запитів.
Основні завдання:
- збільшення можливостей для активного відпочинку;
- формування мотивації до самореалізації;
- створення можливостей для відновлення кола спілкування;
- формування адекватного ставлення до набутого порушення зору шляхом залучення до груп спілкування «рівний рівному»;
- зменшення або повне усунення причин психологічного та емоційного дискомфорту у групах спілкування;
- надання впевненості у власних здібностях;
- виявлення професійних інтересів;
- формування адекватної самооцінки своїх здібностей та можливостей;
- створення умов соціальної та професійної мобільності;
- активізація участі у культурно-мистецьких та розважальних заходах та проектах;
- зміцнення здоров’я під час участі в оздоровчих заходах (заняття з йоги, танців, скандинавської ходьби, катання на велосипеді, різних ігор, катаннях на конях тощо).
Відділ життєвих компетенцій
Формування життєвих навичок у людей з порушеннями зору сприяє їх здатності до адаптації, подолання труднощів повсякденного життя, відновлення функціональної здатності, покращення якості життя задля досягнення життєвих цілей у сфері освіти, працевлаштування, особистого життя, безпеки та незалежності.
Основна мета фахівців: формування життєвих навичок у людей з порушеннями зору, використовуючи когнітивні, візуальні, невізуальні стратегії та тифлотехнічні засоби реабілітації.
Основні завдання:
- навчити користуватися залишковим зором під час виконання повсякденної діяльності;
- навчити використовувати модифікації життєвого простору, які підвищуватимуть мобільність та сприятимуть безпеці пересуванню у закритому життєвому просторі;
- навчити компенсаторним навичкам, пов’язаним з особистим здоров’ям та гігієною; доглядом за одягом, взуттям та будинком; управлінням домашнім господарством;
- формувати навички користування адаптивними технологіями для підвищення незалежності та самостійності;
- формувати соціально-комунікативні навички під час управління домашнім господарством та організації дозвілля.
Відділ інформаційних технологій
Сучасні інформаційні технології відіграють важливу роль у підвищені якості життя людей з порушеннями зору, надаючи їм більше можливостей і доступу до інформації, освіти, розваг та забезпечення різноманітних життєвих потреб.
Основна мета фахівців: сформовати у людей з порушеннями зору необхідні цифрові навички роботи з персональним комп’ютером та смартфоном, на яких встановлені спеціальні програми та додатки, що дозволяють успішно ними користуватися як людям зі зниженим зором так і незрячим.
Основні завдання:
- підготовка навчального простору, апаратного та програмного забезпечення до навчального процесу для індивідуальної та групової роботи в рамках діяльності відділу, осіб з порушеннями зору;
- навчання користування комп'ютерами, ноутбуками із використанням клавіатури, програм екранного доступу, програм збільшення, спеціальних допоміжних приладів та додатковими периферійними пристроями (принтер, Брайлівський дисплей, Брайлівський принтер, принтер тактильної графіки, пристрої супутникової навігації тощо);
- навчання користування мобільними електронним пристроями (смартфони, планшети під управлінням різних операційних систем, електронні книжки, кнопкові телефони);
- користування спеціальними застосунками супутникової навігації, фізичними пристроями супутникової навігації;
- забезпечення роботи онлайн майданчиків для незрячих в рамках діяльності відділу: спільноти у соціальних мережах, канал на YouTube, інтерактивний портал тощо;
- керування роботою онлайн радіо та всіх його підрозділів.
Відділ відновлювальної терапії (фізична реабілітація)
Мета: Відновити працездатність організму та пристосувати його до повноцінного виконання всіх необхідних функцій – одне із важливих завдань фізичної реабілітації.
Основні завдання:
- активація резервних сил та можливостей організму;
- відновлення вольових і фізичних якостей;
- розвиток функціональних можливостей рухового апарату;
- формування і розвиток втрачених рухових навичок і вмінь;
- відновлення/вдосконалення роботи вестибулярного апарату;
- формування відновлення правильної ходьби, постави;
- підвищення рухової активності;
- зміцнення здоров'я, профілактика вторинних відхилень у стані здоров'я;
- формування процесів зниження стомлюваності шляхом збільшення м'язових навантажень.